براد پیت
با نام ویلیام برادلی پیت متولد 18دسامبر1963در شاونه او کلا هاما امریکا.دانش اموخته رشته روز نامه نگاری با گرایش تبلیغات در دانشگاه میسوریکه در سال 1986کمی پیش از فارغ التحصیلیان را ترک کرد.اموزش بازیگری را نزد روی لندن دیده است.کسب موفقیت در سال1991با فیلم(تلما ولوئیز)نامزد اسکار در سال1992برای فیلم کوتاه (تماس)وهمچنین برنده جایزه گلدن گلاب بازیگر نقش دوم برای فیلم (دوازده میمون).برات پیت باهفت چهره در نقشهای اصلی که چهار تای ان فیلم های جنجالی بود طی چهار سال92تا95خود را یک فوق ستاره تبدیل کرد.او پا جای پای جمیز دین ودیگر مردان شورشی قیافه میگزارد.اگر دین و مارون براندو مملو از اضطراب بشری اند پرسونهای استیو مک کوینو و پل نیومن تهی تر به نظر می رسد.تصویر رابرت ردفورد هنوز تهی تر ظاهر میشود شخصیت های پیت هم نوعا اصل تهی بودن رامی پذیرند ولی اجازه ورود به مسیر دوران خوش انها را ندارددر میان کارهای تلویزیونیپیت نقش خود را شناسای کرد اشفته ولی جذاب وبر روی هردو جنبه ان کار کرد تا اندازه نقش هایشبه سرعت رشد کرد.در هر اجرای کلیدی پیش از رسیدن به اوج هنر پیشگی او وقتش میان ایفای نقش پسر های خوب که تلاش میکنند تا دنیا را رشد دهند(روز های افتخار وacroos the tracks)و پسر های بدی که تلاش می کنند تا انتقام بگیرند (شاه جاوید و بسیار جوان برای مردن)تقسیم میکند.در(تلما و لوئیز)شخصیت جی.دیکه درهای اوج هنر پیشگی را برای پیت گشود¸متعلق به گروه دوم است.وتی قالب دوران حرفه ای اشدر مقام بازیگر نقش اول نشان می دهد که در دهه 1990خطوطه جدا کننده عادی مرد جوان مبارز شورشی جنایتکار روانی وقربانی به سختی اشکار می شوند.نه تنها پیت هرچهار نقش را در لحظات متفاوت بازی می کند او معمولا عوامل در یک جا باهم ترکیب میکند.پیت با موفقیت فیلم های پر هزینه وموفق به لحاظ فروش چون(تلما ولوئیز)(رودی از میانش می گزرد)(مصاحبه با خون اشام)(افسانه های خزان)و(هفت) به راهش ادامه میدهد.شخصیت او در جریان مخالف ویژگی های حذف شده حرکت میکند:فردی مخالف باورهای مردم ومتوجه خانواده ازرده ولی ویرانگر متزلزل ولی شجاع. انتخواب پروژهای پیت پرسونای کلی اش را از میان خطوط مشابه شکل داده است.برای هر شخصیت اصلی دو گانه دو نقش دوم ارام وخشن وجود دارد.شخصیت نقش دومی که ایفای ان برای پیت نخستیننامزدی اسکار را به همراه اورد.جفری گوینیزدر(دوازده میمون)بود.این نقش پیت را به صورت مرد جوان عصبانی نسلش در بر می گیرد.پیت با ایفای چندین نقش اصلی غیر عادی نشان داده است که به هنر وتجارت به یک اندازه علاقه دارد.
براد پیت اشکارا نقطه انفجار طرز فکرهای اجتماعی .مغایرت ها ومردانگی شده است .وفا داری گستردهاو به هنرش نشان داده است که مدت های طولانی بر روی پرده سینما مر کز چنین مغایرت هایی خواهد بود.
باقلم زانکو محممدی نسب
شب را باید پیمود